Czyli co jest lepsze dla dziecka - kurs grupowy czy lekcje indywidualne, prywatne?
Niestety odpowiedź nie jest jednoznaczna i kolokwialnie odpowiemy - 'to zależy'.
komu polecamy lekcje prywatne lub indywidualne
Jeśli Twoje dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne, trudności z koncentracją, nauką lub nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami wtedy prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem będą lekcje indywidualne. Lektor lub nauczyciel może wtedy pracując indywidualnie z Twoim dzieckiem dostosować metody pracy idealne dla niego oraz zrezygnować z tych, które mogą być dla niego trudne. Nieprawdą jest, że dzieci wybitnie zdolne uczą się więcej indywidualnie. Za to prawdą jest, że jeśli dziecko ma kłopoty z nauką praca jeden na jeden z nauczycielem może szybciej rozwiązać jego problemy. Nauczyciel ma wtedy możliwość sprawniej znaleźć źródło tych problemów i dostosować metody pracy tak, by stworzyć bezpieczne, motywujące i sprzyjające nauce środowisko dla dziecka. Jeśli z jakiegoś powodu dziecko ma zaległości w nauce, które nie są związane z deficytami dziecka lub problemami ogólnorozwojowymi, wtedy po nadrobieniu zaległości ma głęboki sens zorganizowanie nauki z rówieśnikami w grupie.
komu polecamy lekcje grupowe
Wszystkim dzieciom! Również tym wybitnym językowo! Nauka w grupie z rówieśnikami paradoksalnie jest najbardziej motywująca, pod warunkiem, że spełnione są następujące warunki:
- grupa jest w w tym samym wieku - dzieci w wieku przedszkolnym oraz z klasy 1 nie powinny być łączone w grupie ze starszymi lub młodszymi, natomiast dzieci od 2 klasy do końca szkoły podstawowej mogą być w grupach, gdzie między dziećmi jest ok. roku różnicy; jest to spowodowane nie umiejętnościami czy szybkością przyswajania języka, ale z gotowością szkolną oraz umiejętnością pisania i czytania - pierwszoklasista może uczyć się języka równie szybko jak trzecioklasista, ale nie będzie potrafił tak szybko pisać czy czytać i ta różnica będzie go demotywować oraz utrudniać prowadzenie zajęć
- grupa jest na wyrównanym poziomie; gdy dzieci są na podobnym poziomie tempo lekcji oraz sposób jej prowadzenia jest dostosowany do grupy co sprawia, że zajęcia są ciekawe a zatem też angażujące, motywujące i efektywne!
- grupa ma minimum 3-4 osoby i nie więcej niż 13-14 - optymalna liczba to od około 6 do 12 osób - wystarczająco by było dynamicznie i ciekawie i jednocześnie nie za dużo co pozwala nauczycielowi na utrzymanie pełnej kontroli nad postępami uczniów
Najczęstsze mity dotyczące uczenia się w grupie to:
- tempo nauki jest wolniejsze - nieprawda, tempo nauki nie zależy od liczby osób ale od doboru zadań, sposobu prowadzenia zajęć, profesjonalizmu i doświadczenia nauczyciela, zaangażowania ucznia
- nauczyciel nie poświęci dużo czasu uczniowi - nieprawda, doświadczony nauczyciel nie będzie miał problemu z zauważeniem potrzeb każdego ucznia czy reagowaniem na jakiekolwiek problemy; ponadto, dziecko może czuć się bezpieczniej w grupie a obecność rówieśników dodaje pewności siebie i wiary w swoje umiejętności, na przykład pokazuje, że problem ze zrozumieniem jest naturalny - obserwując innych, którzy przechodzą przez ten sam proces dziecko widzi, że nie tylko ono ma pytania, wątpliwości czy popełnia błędy
- mniej konwersacji/rozmowy - nieprawda, zajęcia można prowadzić tak, że czas jaki uczeń spędza na używaniu języka w mowie będzie długi i wystarczający by osiągnąć płynność oraz swobodę
Dodatkowe korzyści z nauki w grupie:
- dzieci uczą się współpracy z rówieśnikami
- szybciej znika stres i obawa dziecka przed używaniem języka
- zabawa z rówieśnikami, praca w grupie lub w parach niweluje nudę i tym samym bardziej motywuje do nauki
- dzieci bardzo angażują się w zadania, które mają formę gier i zabaw, a tym samym uczą się szybciej i zapamiętują więcej
- chętniej chodzą na zajęcia, które są dla dzieci ciekawsze dzięki spotkaniu z rówieśnikami
- obserwując i naśladując rówieśników dzieci uczą się szybciej, podobnie jak młodsze dzieci obserwując swoje rodzeństwo
Brak komentarzy