Kiedy dla dziecka wybrać indywidualne lekcje?

Kiedy dla dziecka wybrać indywidualne lekcje?

Czyli co jest lepsze dla dziecka - kurs grupowy czy lekcje indywidualne, prywatne?

Niestety odpowiedź nie jest jednoznaczna i kolokwialnie odpowiemy - 'to zależy'.

komu polecamy lekcje prywatne lub indywidualne

Jeśli Twoje dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne, trudności z koncentracją, nauką lub nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami wtedy prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem będą lekcje indywidualne. Lektor lub nauczyciel może wtedy pracując indywidualnie z Twoim dzieckiem dostosować metody pracy idealne dla niego oraz zrezygnować z tych, które mogą być dla niego trudne. Nieprawdą jest, że dzieci wybitnie zdolne uczą się więcej indywidualnie. Za to prawdą jest, że jeśli dziecko ma kłopoty z nauką praca jeden na jeden z nauczycielem może szybciej rozwiązać jego problemy. Nauczyciel ma wtedy możliwość sprawniej znaleźć źródło tych problemów i dostosować metody pracy tak, by stworzyć bezpieczne, motywujące i sprzyjające nauce środowisko dla dziecka. Jeśli z jakiegoś powodu dziecko ma zaległości w nauce, które nie są związane z deficytami dziecka lub problemami ogólnorozwojowymi, wtedy po nadrobieniu zaległości ma głęboki sens zorganizowanie nauki z rówieśnikami w grupie.

komu polecamy lekcje grupowe

Wszystkim dzieciom! Również tym wybitnym językowo! Nauka w grupie z rówieśnikami paradoksalnie jest najbardziej motywująca, pod warunkiem, że spełnione są następujące warunki:

  • grupa jest w w tym samym wieku - dzieci w wieku przedszkolnym oraz z klasy 1 nie powinny być łączone w grupie ze starszymi lub młodszymi, natomiast dzieci od 2 klasy do końca szkoły podstawowej mogą być w grupach, gdzie między dziećmi jest ok. roku różnicy; jest to spowodowane nie umiejętnościami czy szybkością przyswajania języka, ale z gotowością szkolną oraz umiejętnością pisania i czytania - pierwszoklasista może uczyć się języka równie szybko jak trzecioklasista, ale nie będzie potrafił tak szybko pisać czy czytać i ta różnica będzie go demotywować oraz utrudniać prowadzenie zajęć
  • grupa jest na wyrównanym poziomie; gdy dzieci są na podobnym poziomie tempo lekcji oraz sposób jej prowadzenia jest dostosowany do grupy co sprawia, że zajęcia są ciekawe a zatem też angażujące, motywujące i efektywne!
  • grupa ma minimum 3-4 osoby i nie więcej niż 13-14 - optymalna liczba to od około 6 do 12 osób - wystarczająco by było dynamicznie i ciekawie i  jednocześnie nie za dużo co pozwala nauczycielowi na utrzymanie pełnej kontroli nad postępami uczniów

Najczęstsze mity dotyczące uczenia się w grupie to:

  • tempo nauki jest wolniejsze - nieprawda, tempo nauki nie zależy od liczby osób ale od doboru zadań, sposobu prowadzenia zajęć, profesjonalizmu i doświadczenia nauczyciela, zaangażowania ucznia
  • nauczyciel nie poświęci dużo czasu uczniowi - nieprawda, doświadczony nauczyciel nie będzie miał problemu z zauważeniem potrzeb każdego ucznia czy reagowaniem na jakiekolwiek problemy; ponadto, dziecko może czuć się bezpieczniej w grupie a obecność rówieśników dodaje pewności siebie i wiary w swoje umiejętności, na przykład pokazuje, że problem ze zrozumieniem jest naturalny - obserwując innych, którzy przechodzą przez ten sam proces dziecko widzi, że nie tylko ono ma pytania, wątpliwości czy popełnia błędy
  • mniej konwersacji/rozmowy - nieprawda, zajęcia można prowadzić tak, że czas jaki uczeń spędza na używaniu języka w mowie będzie długi i wystarczający by osiągnąć płynność oraz swobodę

Dodatkowe korzyści z nauki w grupie:

  • dzieci uczą się współpracy z rówieśnikami
  • szybciej znika stres i obawa dziecka przed używaniem języka
  • zabawa z rówieśnikami, praca w grupie lub w parach niweluje nudę i tym samym bardziej motywuje do nauki
  • dzieci bardzo angażują się w zadania, które mają formę gier i zabaw, a tym samym uczą się szybciej i zapamiętują więcej
  • chętniej chodzą na zajęcia, które są dla dzieci ciekawsze dzięki spotkaniu z rówieśnikami
  • obserwując i naśladując rówieśników dzieci uczą się szybciej, podobnie jak młodsze dzieci obserwując swoje rodzeństwo

Brak komentarzy

Give a comment